Kubota Történelem - 1. rész (1890-1920)

A Kubota mai piaci szerepében és globálisan ismert precíz technológiájában nagy szerepet játszik a megalapítástól számított történelme: az, hogy hogyan, miként, milyen dolgokat és milyen céllal gyártottak. Ahhoz, hogy átlássuk, valójában milyen nagy múltra tekint vissza a cég és mit is fémjelez valójában a Kubota márkanév, az elejétől kell kezdenünk.

 

1890-1924

A Kubota hosszú történelmében mindig kiemelt szerepet játszott, hogy a termékeket szívvel és lélekkel készítsék és tisztában legyenek azzal, milyen értékeket szeretnének képviselni.
Gonshiro Ohde (később Gonshiro Kubota) 1980-ban fémcsövek gyártásával kezdte munkáját a fémiparban. Sikeressé azzal vált, hogy a vízművek számára vízvetekékcsöveket kezdett el gyártani. Később cégét továbbfejlesztette és belekezdett a szerszámgépek és acélgyártó berendezések gyártásába. Ebben az időszakban, az autók elterjedésének idején megpróbálkozott egy háromkerekű jármű gyártásával is, ami nem járt sikerrel és később felvásárolta a Tobata Casting Ltd.-t, ami később a világhírű Nissan Motors Co. Ltd. lett.

 

 

 

Gonshiro Ohde fiatalkori fényképe.


1890 – A kezdet

Gonshiro Ohde 14 évesen hagyta el otthonát, hogy öntvényeken dolgozzon és tanuljon. 1890 februárjában, csupán 19 évesen egy régi házban bérelt helységben kezdte önálló munkáját Ohde Casting néven.

A cég történetének elején leginkább mérlegekhez készített öntött alkatrészeket. A termékei minősége és munkájának precizitása miatt nagyon gyorsan nagy népszerűségre és elismerésre tett szert. Ennek köszönhetően igen gyorsan kapott megrendeléseket más, bonyolultabb termékek gyártására, mint a különböző gépalkatrészek és általános háztartási eszközök, mint az edények és serpenyők. Ezt követően 1894-ben megváltoztatta a cég nevét Ohde Casting Iron Works-re.



 

 

  Az Ohde Casting által gyártott legelső termékek.

 

1893 – A nemzet megmentője

Ekkor kezdte meg a vízvezetékcsövek gyártását a vízművek számára. Ennek oka az volt, hogy a nyugati kultúra úttörésének köszönhetően olyan súlyos és fertőző betegségek is eljutottak Japánba, mint a kolera. Emiatt szükségessé vált a csatornahálózatok bevezetése, illetve fejlesztése számos régióban. Sajnos Japán ebben az időben leginkább külföldről importált termékeket használt erre a célra, emiatt számos törekvés irányult saját fejlesztésű termékek gyártására, de mindegyik kudarcot vallott.
Ezért tűzte ki célul Gonshiro, hogy a nemzete érdekében a csatornahálózathoz használható csöveket készít. Utólag nézve ez egy nehezebb vállalkozásnak bizonyult, mint ahogy azt először gondolta. Egészen 1897-ig kellett a sikerre várnia, hiszen ekkor kapott elismerést a „joint-type casting method”-ja. Később kifejlesztett két másik gyártási technológiát, amivel 1904-ben elkezdődhetett a termékeinek tömeggyártása.

Az Amagasaki gyár egy részlete. 

 

 

1897 – A precíz munka elismerése

Gonshiro megváltoztatta cége nevét Kubota Iron Worksre. Ennek oka az volt, hogy vásárlói között szerepelt a Kubota Match Machine Manufacturers. Ez a cég különböző német gyártmányok alapján faragó berendezéseket és különböző, nagy precizitású háztartási berendezéseket gyártott és tervezett. Miután a cég tulajdonosa, Toshiro Kubota látta, hogy Gonshiro mennyire elhivatott a hazai termékek tervezése és gyártása iránt, valamint azt, hogy a lehető legjobb termék érdekében mindent megtett, fiatalkori önmagára ismert. Azért, hogy támogassa és egyengesse útját, megkérte, legyen a fogadott fia. Így változott meg vezetékneve Kubotára és ennek megfelelően a cég neve is. Ekkor kerültek a gyártott termékek sorába a tűzcsapok és a szelepek.

 

 Tonshiro Kubota 77 éves kora körül.

 

1917 - Fejlődés

Ebben az évben a Kubota Iron Works nagy fejlesztéseket hajtott végre a telephelyeket tekintve. Az első világháború okozta technikai fejlődésre reagálva a fő gyártelepet átalakították a gépalkatrészek számára, a vízvezetékcső részleg pedig átkerült az Amagasaki telephelyre. Az eddig több helyen levő öntödei részlegek egyesítésre kerültek az újonnan épített Okijamai telephelyen, Osakában. Ennek köszönhetően jól körvonalazódott a cég 3 legfőbb tevékenysége: gépalkatrészek és vízvezetékcsövek gyártása, valamint az öntöde működése.

A háború az ipar számára is nehézségeket okozott. Leállították az európai termékek exportálását egész Ázsiába. Kubota felismerve ebben a lehetőséget, alkalmazottakat küldött az eme termékektől elvágott régiókba, hogy megpróbáljon termékeivel betörni a piacra. Ennek meg is lett az eredménye: még abban az évben 2000 tonna terméket vittek Jáva szigetére (mai Indonézia).

 

 

 

1920 – Egy kis szelet az autóiparból

A Taisho korszakban (1912-1926) a riksákat elkezdték felváltani az autók. Ezzel több probléma is volt: az autók megvásárlása és azoknak fenntartása igen költséges volt, illetve túl nagyméretűek voltak Japán keskeny utcáira, ezért azzal a céllal alapították meg a Jitsuyo Jidosha Co. Ltd.-t, hogy Japánnak megfelelő járműveket gyártsanak.
Kubota felvásárolt egy amerikai szabadalmat és elkezdte gyártani a „Gorham” háromkerekű autót. Az üzlet azonban nem vált jövedelmezővé, mert az Amerikából importált járművek meggyarapodtak a nagy kantoi földrengés után, így a Jitsuyo Jidosha Co. Ltd. összeolvadt a tokiói Dat Motorcar Company-val.
1931-ben készült egy „Datson” névre hallgató, kisméretű, vízhűtéses, 4 hengeres, 500 cc-es jármű, ami kiállta a vezetési tesztet Osakából Tokióba. Sajnos a cég nem bírta a versenyt a piacon, így a Tobata Casting Co.-hoz került a licenc, akik később a Nissan Motors Company-vá váltak.

 Gorham 3 kerekű autó.

 

1922 – Mezőgazdasági olajmotorok gyártásának kezdete

A Kubota elkezdte a mezőgazdasági és ipari olajmotorok gyártását, miután megkereste Sugiyama Shoten, egy szivattyú importőr cég. Ez abban az időben történt, amikor Kubota új üzleti tevékenységet keresett, amely az első világháború utáni recesszió közepén helyettesítené a gépipart. A főüzem raktárának sarkában új részleget hozott létre, ahol próbagyártás és kutatás üzemelt. 1923 áprilisában az A típusú, 3 lóerővel rendelkező mezőgazdasági és ipar motor a Sugiyama Shoten-en keresztül került értékesítésre. A termékcsaládot később bővítették. A Kubota motorjait a kiállításokon és az összehasonlító megítéléseken kiemelkedően jóra értékelték, és a vállalat iparági pozíciója folyamatosan emelkedett.

 

 

Az első japán olajmotor mezőgazdasági és ipari felhasználásra.

 

 

 

1924 – Belépés a mérőeszközök piacára

1921 áprilisában jelentették be a metrikus rendszerre vonatkozó súly- és mérési törvény felülvizsgálatát, ami 1924 júliusában lépett hatályba. A Kubota válallat alapítója a korai időszakában mérlegek öntésével is foglalkozott, később a vállalkozása is ezen a területen indult el, így szoros kapcsolat volt a cég és a mérlegek, mérleg súlyok között. Így a felülvizsgálat alkalmával úgy döntöttek, hogy belépnek a mérőgép-üzletbe. A Kubota engedélyt kapott mérőeszközök gyártására, és megkezdte két különböző típusú mérleg gyártását. Kubota megvásárolta a Sagawa Seikojo korlátolt felelősségű társaságot, és megnyitotta az Ichioka üzemet Ichioka-cho-ban, Nishi-ku-ban, Osaka City-ben (jelenleg: Minato-ku, Osaka City). A központi súly- és mérőfelügyelők kérésére gyártott prototípus mérőeszköz-szabványok eredményei alapján a vállalat súlymérő alkatrészek szállítójaként lett regisztrálva, és a termékekben való részesedése a nemzeti piacon több mint felére nőtt.

 Részlet a mérőeszközökre specializált gyárból.

 

Folytatása következik! 

 

Forrás: https://www.kubota.com/museum/history/1890_1926.html